CONCERTEN 2014

Najaarsconcert 22 november 2014, Remonstrantse Kerk, Wilhelminastraat, Haarlem
In een goed gevulde kerk nam Hoor Haar het publiek mee terug in haar verleden en bracht een verzameling hoogtepunten, afgewisseld met nieuw repertoire.

Een greep uit het programma:

- ‘Alleen uit leed wordt kunst geboren’, het bekende hilarische en nog steeds actuele stuk van Annie M.G. Schmidt, door dirigent Dirk Kaandorp bewerkt in een unieke versie voor vrouwenkoor.
- Het dramatische Erlkönig van Franz Schubert.
- Vier stukken van de hedendaagse Hongaarse componist György Ligeti.
- Ave Maria van W.A. Mozart.
- Two eastern pictures van Gustav Holst.
- Music when soft voices die van Charles Wood.
Bij een aantal stukken zorgde pianiste Lennie Kerkhoff voor de begeleiding. Ook speelde ze het schitterende 'Impromptu in Gs majeur Op. 90 no. 3' van Franz Schubert.

 

Korenlint, zondag 14 september 2014
13.20 Lutherse kerk, Witte herenstraat, Haarlem
15.40 Waalse kerk, Begijnhof 30, Haarlem


Lunchconcert 14 juni 2014, Grote Bavo, Grote Markt, Haarlem


CONCERTEN 2013

Kerstconcert 'Winterlicht', 14 december 2013, Groenmarktkerk, Nieuwe Groenmarkt, Haarlem

In samenwerking met pianiste Lennie Kerkhoff zongen we o.a. Four Songs of Winter van David Stone, There is no rose uit Dancing Day van Rutter en The Snow van Elgar.
Ook brachten we "Ett svensk Jultåg", een verzameling van zes Zweedse kersttraditionals, die door dirigent Dirk Kaandorp speciaal voor deze gelegenheid werden gearrangeerd voor vierstemmig vrouwenkoor.


29 juni 2013 Deelname aan Hofjesconcerten, Koorbiënnale Haarlem


Voorjaarsconcert 26 mei 2013 Haarlem, Groenmarktkerk
Voorjaarsconcert 21 april 2013 Den Haag, Bosbeskerk

Samen met het wereldmuziekkoor Voces del Mundo uit Den Haag brachten we liederen van Schubert (o.a. Der Erlkönig), Schumann (Frauenliebe und Leben), Kodaly (Esti Dal en Ave Maria), Bergese en wereldmuziek uit Spanje, Bulgarije, Amenië, Hongarije, Kroatië, Mexico, Rusland en Israel.
De pianobegeleiding werd op 26 mei verzorgd door Lennie Kerkhoff.



CONCERTEN 2012

Korenlint 9 september 2012


 

Concert 24 november 2012, Remonstrantse Kerk, Haarlem
Na een jaar hard werken was het 24 november zo ver! Het koor zong met ondersteuning van 11 projectzangers, Symfonie Orkest Haerlem en organiste Gerrie Meijers werken van Herman Strategier, Camille Saint-Saëns, Gabriel Fauré en Hans Bergese in de Remonstrantse Kerk te Haarlem.

Vanwege de viering van het honderdste geboortejaar van Herman Strategier in 2012 en geïnspireerd door het werk van zijn leraar, Hendrik Andriessen, koos het koor begin dit jaar 2012 voor een project met muziek van deze Nederlandse componist. Hoor Haar had in 2010 ter gelegenheid van haar 20-jarig bestaan de Missa Sponsa Christi van Hendrik Andriessen uitgevoerd waardoor de stijl van de muziek van Strategier bekend aanvoelde voor de koorleden.

 

In januari 2012 gingen het bestuur en de koorleden op zoek naar begeleidende musici en een goede locatie voor dit project. Men huurde partituren en dirigent Dirk Kaandorp maakte oefencd’s voor de verschillende stemsoorten om thuis de noten te kunnen oefenen. Ook werden er sponsors aangeschreven, want zonder financiële steun kan een vereniging als Hoor Haar een dergelijk project niet bekostigen.
De Remonstrantse kerk werd afgehuurd, inclusief het orgel. Nog vóór de zomer van 2012 zegde Gerrie Meijers haar medewerking toe. Het Symfonie Orkest Haerlem volgde. Tot oktober had het koor zonder de projectzangers geoefend, dus na de herfstvakantie werd het echt spannend, zeker voor de uitvoering van het monumentale stuk "Vander Mollenfeeste", een ballade over de dood. De tekst van dit stuk is al in 1470 door Anthonis de Roovere geschreven en Herman Strategier heeft het in 1947 op muziek gezet. Hoor Haar ronselde projectzangers uit haar eigen gelederen: partners, vrienden, collega's en enkele goede bekenden.

 

Intussen was er ook contact gelegd met één van de tien kinderen van Herman Strategier en zijn oudste zoon was erg enthousiast over het voorgenomen project.

De dirigent had in september al verschillende aparte repetities met het orkest en de zangers gehouden. In oktober kwamen dirigent, zangers, zangeressen, orkest en organiste voor het eerst bij elkaar en dat was wel even wennen voor alle betrokkenen. Er werd intensief geoefend in de Egelantier en bij de koorleden thuis. Intussen maakten bestuur en koorleden wervende posters, informatieve programmaboekjes, entreekaarten, plannen voor een beamerprojectie van Herman Strategier in de kerk en liepen de toezeggingen van de sponsors binnen. Ook werd een persbericht naar de redactie van diverse kranten gestuurd.

Op 22 november vond de generale repetitie plaats en dat was een feest voor alle deelnemers! De akoestiek van de Remonstrantse kerk is voortreffelijk en mede daardoor werd het inzingen vóór het concert op de 24e november al meteen een succes. Ook genoten de deelnemers van de projectie op de kerkmuur met foto's en handgeschreven partituren van Strategier.

De kerk zat die dag om 15.00 uur vol met publiek inclusief ruim twintig leden van de familie Strategier plus Strategierkenner Lourens Stuifbergen. Achter de coulissen werd er druk verkleed en getoiletteerd maar vanaf de opkomst van Hoor Haar was er opperste concentratie bij de koorleden. Alles werd op alles gezet om een kroon te zetten op een jaar van intensieve voorbereiding.

Het stuk "Vander Mollenfeeste" vormde de afsluiting van het concert en het werd zelfs bijna een vrolijk feest over de dood! Michiel Strategier sprak zijn waardering uit over de muzikaliteit van alle deelnemers en de Haarlems Dagblad recensente was het roerend met hem eens. In muzikaal Haarlem zal niemand meer zeggen: "Strategier? Eh..., is daar de Gierstraat naar vernoemd?

De tekst van Vander Mollenfeeste werd in 1470 geschreven door Anthonis de Roovere. De Roovere was een metser, een metselaar of architect, in Brugge. Hij was voorman van een der Rederijkerskamers en schreef tientallen toneelstukken en gedichten. In veel gedichten neemt hij het op voor de eenvoudige, hardwerkende ambachtsman. Om het ver te schoppen in de wereld moet je kunnen paaien en pluimstrijken, schreef hij. Maar of je nu rijk en machtig bent of niet, uiteindelijk maakt het niets uit, zo blijkt uit zijn bekendste gedicht 'Van der Mollenfeeste'. Iedereen verdwijnt vroeg of laat onder de grond, en viert daar het macabere “feest van mollengijs”. ”Hoe jong, hoe knap, hoe vroom, hoe wijs jullie ook zijn”.